EnduroPassion

EnduroPassion

Enduro és krossz

Különbségek a motorok között (2.rész)

2016. november 26. - EnduroPassion

Az előző cikkben rátértünk, hogy az enduro motor miért enduro, és a krosszmotor miért krossz. Most pedig az következik, hogy az adott különbségek hogyan kedveznek az enduropályán. 

 

 Fej és hátsólámpa: azthiszem ez lehet a legegyértelműbb. Ahhoz, hogy a motorral lehetséges legyen közúton közlekedni és forgalomba helyezhető legyen, szükség van világításra. Emellett vannak olyan enduro versenyek amelyek este vagy olyan korán reggel kezdődnek, hogy még sötét van, így szintén jól jön a fény.

 18-as hátsó kerék: a 18collos kerék szélesebb felületen terül el, úgymond nagyobb "lábnyomot" hagy, ami azt jelenti,hogy nagyobb lesz a tapadás,  ami jól jön ha fel vagy lejövünk egy meredek emelkedőn vagy sáros, csúszós terephez érünk. Ezen kívül kisebb az esélye annak, ha például köves szakaszon valaminek úgy nekiütődik a kerék, hogy a belső gumi roncsolódik vagy kiszakad(=defekt).jonny-walker-racing-at-the-red-bull-hare-scramble-2015-in-erzberg-austria.jpg

 Hat sebességes váltó: Rövid sebességek. Hogy miért jó ez? Endurozás közben sokszor kerülünk olyan helyzetbe ahol lassan tudunk csak haladni, ezért alacsony fordulatszámon, nagy nyomatékra van szükség. 

 Önindító: A motor egy gombnyomásra indul, sokkal kényelmesebb mint berúgni a motort. Ez akkor jön jól, ha olyan terepen vagyunk, ahol nem/nehezen férünk hozzá a berúgókarhoz. Például egy nagyon meredek keskeny úton megyünk felfelé fák között, (lefullad a motor/elesünk), csúszunk hátra nem tudjuk berúgni a motort és egyszerre fogni mindkét fékkel. Ekkor csak egy gombnyomás és máris mehetünk tovább (elméletileg.. gyakorlatilag még ki kell jutni valahogy a necces helyzetből.)onindito.jpg

 Nagy tank kapacitás: Az enduro versenyek hosszú távokat fednek le, például a Redbull Romaniacs 4 napos versenye. Egyetlen napon akár 170km-t is megtehet egy motor ezért szükség van a nagyobb tankra (természetesen vannak ellenörzőpontok ahol tankolnak ütközben). ims-ktm-tank-2.jpg

Súly: Az enduroknál fontos, hogy minnél könnyebb legyen, viszonylag könnyűek, de krosszmotornál nehezebbek a világítás (akkumulátor, önindító, fej és hátsó lámpa) és a nagyobb tank miatt.

 Puhább felfüggesztés: Míg a krosszmotorok felfüggesztése a masszív fékezéseket és földetéréseket kell, hogy elnyelje addig enduronál erre nincs szükség mivel sokkal kevesebb ugrató van, illetve lassab tempojú motorozást kíván. Ezért egy kicsit puhább, finomabb a felfüggesztése.

 Kitámasztó:  Ha megállunk valahol például városban, vagy mezőn, letudjuk támasztani a motort. Emellett hasznos lehet ha egy nagyon szűk helyen akarunk megfordulni. Letámasztjuk a motort a támasztó felé döntjük, és arra forgatjuk a motort amerre szeretnék.  yamaha-wr250f-4.jpg

 Szerviz: Viszonylag kevesebb szervizre van szükségük mint a krosszmotoroknak, tartósabbak,  mivel motorjuk valamivel gyengébb, és hosszabb távra van beállítva. 

 

 Következő cikkben a krossz beállításokról lesz szó!

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://enduropassion.blog.hu/api/trackback/id/tr9011999624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása